Trápí vás bolesti zad?

Bolestmi zad statisticky trpí přes 70% populace. Jednou z příčin je i vadné držení těla.

Na snímkách dole můžete vidět hyperkyfotické držení a provedení jednoho z kompenzačních cviků s vysvětlením.Kompenzační cvičení není náročné na pomůcky a po domluvě může probíhat i u klienta doma, kde není ničím rušen. Po zaučení jej klient zvládá cvičit i sám. V tomto konkrétním případě je doporučeno pouze kompenzační cvičení s váhou vlastního těla. Není zcela vhodné přidávat zátěž formou klasického posilování. Tento druh cvičení by měl za následek utvrzení vadného držení těla a zhoršení problémů.

U prvního snímku je vidět klienta v relaxované pozici. Celý hrudník je „zavřený“. Mohou se vyskytovat relaxovaná - výchozí pozice, patrná kyfózadýchací obtíže, jsou časté bolesti zad. Prsní svaly jsou zkrácené, stejně tak i horní část trapézu. Tyto svaly mají převahu nad hrudními vzpřimovači páteře, mezilopatkovými svaly a dolními fixátory lopatek. Je snížena pohyblivost lopatky a ramene. Při neřešení problému se bude toto držení těla stále zhoršovat včetně přítomných bolestí. Tělo si hledá únikové pozice, které následně ústí v další problémy.

Klient po slovním navedení cvik špatně pochopil a pohyb pánví provedl jemu nejpřirozenějším způsobem.  špatně provedený pohyb pánví měl za následek zvýraznění hrudní kyfózyNásedkem toho se zvýraznila hrudní kyfóza i bederní lordóza. Pohyb pánví byl proveden pouze bederními vzpřimovači a břicho zůstalo neaktivní. Jedná se o klientův typický pohybový vzorec, který si několik let „budoval“ a který je potřeba změnit na pohybový vzorec jemu více prospěšný. Pro zjednodušení můžeme říct, že v drtivé většině případů platí pravidlo: „To co nám moc nejde, bychom měli trénovat nejvíc“. Viz poslední snímek.

Na tomto snímku si pozorní mohou všimnou změny pozice pánve. Došlo k opravení předešléhoaktivní břišní svaly pomohly k napřímení páteřechybného pohybu. Bederní vzpřimovače jsou nyní v prodloužení a pánev drží břišní svaly, které jsou konečně aktivní.  Zmírnila se kyfóza hrudní páteře. Celá páteř je alongována a dochází k pozitivnímu vlivu na fyzický stav klienta. Rozsah pohybu oproti relaxované pozici (první snímek) je sice minimální, ale pro klienta je velice náročný. V tomto konkrétním případě se jedná a maximální možnou extenzi v hrudní části páteře, aniž by si klient pohyb kompenzoval zvyšováním hypermobility v jiném úseku, například v přechodu hrudní a bederní páteře.

Čím dřív se začne s kompenzačním cvičením, tím lépe se bude dosahovat pozitivních výsledků. Není totiž možné během pár dní spravit roky budované vadné držení těla. Začátky jsou těžké, ale po prokousání se tím nejhorším už jde vše s mnohem větší lehkostí. Při pravidelném cvičení zmizí většina obtíží a troufám si říci, že se zlepší i život. Nikdy není pozdě začít. 

„Na učení není nikdy pozdě.“ – Hal Urban, učitel

Napsat komentář

*